HIIT-Training

HIIT-Training

Wat is HIIT Training?

Hoge intensiteit interval training of sprint interval training is een training strategie oftewel                     ‘methodiek’  die bedoeld is om prestaties te verbeteren, met relatief korte trainingen. HIIT is een vorm van cardiovasculaire training wat bevorderlijk is voor het verbranden van vet in een korte intensieve training.  Als je op een training de nadruk wil leggen om zo snel mogelijk boven je ‘lactaatdrempel’(verzuring van de spieren) uit te knallen en het gevoel krijgen dat de laatste paar seconden echt moeilijk zijn om nog door te trainen. Is deze training ideaal.


Wat kun je van een HIIT-Training verwachten?

De HIIT sessies bij Muscles of Steel kunnen variëren van 30 a 40 minuten. Het HIIT protocol is ingesteld op een 2:1 ratio, periodes afwissend voor het herstel en intensieve training. Bijvoorbeeld, 30 seconden werken naar 15 seconden rust. We werken ook wel eens op herhalingen, zodat je eerst je aantal herhalingen afwerkt voordat je naar de volgende oefening gaat.


Een HIIT sessie bestaat uit een warming-up, gevolgd door een aantal oefeningen waar je al je spieren mee aanspreekt en we eindigen met een cooling-down. De intensiteit van de training moet worden gedaan op maximale intensiteit en de rust is door wisselen naar de volgende oefening.


Het aantal herhalingen en de de duur van elk, hangt af van het doel op dat moment. HIIT is in principe voor iedereen toegankelijk, want je kan zelf bepalen hoeveel herhalingen je maakt in die aantal seconden en we hebben verschillende gewichten zodat iedereen op zijn eigen niveau kan trainen. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het uiterste uit jezelf haalt.

  • Small group lessen van 8 of 12 personen
  • Persoonlijke aandacht
  • Er word rekening gehouden met elk individu


Waarom is HIIT-Training zo effectief en leuk?

High Intensity Interval Training verhoogd de metabolisme, stimuleert de groeihormoon productie en het vergroot de explosieve kracht. Uiteraard wordt de cardiovasculaire uithoudingsvermogen verbeterd, zowel aërobe en anaërobe. Onderzoek toont aan dat HIIT tot 50% effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan een lage intensiteit training.


HITT Training heeft niet alleen een positief effect op je fysieke, maar ook op je geestelijke gesteldheid. Tijdens de training draait het namelijk vooral ook om doorzetten. Je daagt jezelf, maar ook andere bootcampers uit om het beste te geven. Stimuleren en motiveren, de trainer helpt je om net die ene push up extra te doen. Dit betekent dan weer dat je intensiever traint.


Bedenk dat alle trainingen ervoor zorgen dat je na afloop nog calorieën verbrandt. De intensieve trainingen houden je stofwisseling hoog, zodat je langer profiteert van het effect. Nog leuker is de adrenaline-kick die je krijgt tijdens de training, die er voor zorgt dat je extra ‘prethormonen’ (endorfines/ serotonine) aan maakt. Deze hormonen zorgen voor een ontspannen, opgeruimd en energiek gevoel (en deze werken als een natuurlijk middel tegen sombere gevoelens en depressiviteit).


Muscles of Steel biedt voor iedereen een passende training.

Kortom HIIT Training is dus:

Een afwisselende full body workout lekker in de buitenlucht.